Passa al contingut principal

TEMA 3: COMUNICACIÓ A INTERNET.

El tema central de la tercera unitat són les xarxes socials. Em va cridar l'atenció el glossari de termes relacionats del TERMCAT .

Per una altra banda, em va sobrepassar una mica la quantitat de xarxes socials que existeixen avui en dia i sobretot em va sorprendre que moltes eren desconegudes per mi, per exemple Delicious, Digg i Diigo (marcadors socials), SchoologyShoutemSocialGo  (xarxes educatives) DiipoEdmodoEdu 2.0EducaNetworkGnossGrou.psNing,RedAlumnos (xarxes generals).
Unes quantes si eren conegudes: FacebookMySpace, Google+, LinkedIn, Flickr  i PinterestSlideShareYouTube  VimeoScribd,  Edmodo... 

Després de llegir l'article "Com parlar als joves sobre els perills d’internet" vaig reflexionar sobre l'actual manca d'informació en referència als perills esmentats a la unitat que pateixen els joves. M'agradaria poder impulsar una iniciativa amb estudiants de secundària on tractarem cyberbullying, grooming i sexting de manera divertida com ara els vídeos de James Lipton:

o els de la iniciativa That's not cool: 


M'imagino un projecte de vídeos molt motivador pels estudiants on podrien aconsellar els uns als altres sobre bones pràctiques a Internet i a les xarxes socials. Vaig enrecordar-me de la meva primera experiència com a docent a l'IES Can Mas de Ripollet el curs 2009-10 on Maores, de 14 anys, havia estat assassinada l'any anterior a mans d'un company. Ella havia penjat una foto a Myspace i a ell no li va semblar bona idea. Seria molt interessant debatre aquest cas amb els estudiants des de la perspectiva de la seguretat a Internet. 

Per últim, voldria afegir alguns avantatges pels alumnes que suposaria tenir una eina de repàs i comunicació sempre disponible. Per això crec que la plataforma educativa Schoology, que jo no coneixia abans, és molt recomanable. Els alumnes més tímids podrien contactar amb els seus professors discretament i els endarrerits o absents per malaltia per exemple o fins i tot els més lents podrien repassar els continguts si els enregistrarem a aquesta plataforma, com fa el districte escolar de Denison. Llegir la història. A més a més, els professors estalvien temps perquè a la plataforma es corregeixen i qualifiquen els treballs automàticament  i a sobre les famílies poden estar connectades tumbé. 
Crec que és imprescindible posar-nos les piles amb les noves tecnologies perquè les feines a què es dedicaran els nostres alumnes quan siguin grans ara mateix no existeixen. Podeu llegir un article sobre aquest tema publicat a El Periódico aquí
Per agafar idees de com usar xarxes socials a classe el recull proposat m'ha semblat molt adient. I també estan bé les 7 idees sobre com usar Instagram. 
Els dispositius mòbils són una part ben important a la vida dels joves. Hauríem d'aprofitar aquesta eina existent perquè la facin servir com eina educativa per aprofundir en el seu aprenentatge. D'aquesta manera, estem facilitant l'aprenentatge i augmentant les possibilitats a què s'interessen per la matèria i aprenguin pel seu compte. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Tema 7: Experiències TIC a l'aula.

La utilitat pràctica d'aquesta unitat és la principal raó  per la qual   l'he  gaudit tant. Vaig començar el curset agafant notes per la meva futura feina, ja que vaig tornar de l'estranger a l'estiu i  contràriament  al que pensàvem, m'ha costat bastant trobar-ne! Finalment vaig començar a treballar a un centre privat al gener i de seguida he posat en pràctica moltes coses apreses gràcies a aquesta classe: Padlet  i Voki  han sigut molt bé rebuts per part del meu alumnat! Abans ja feia servir Google Classrooms, programari súper útil.  D'altra banda, he descobert que en realitat el famós programari lliure es diu GNU/Linux (Free  Software Foundation), he pogut ampliar coneixements sobre el programari lliure en general que tenim al nostre abast, com ara els programes de vídeo Avidemux  i Soundkonverter,  per citar un exemple i fins i tot he après sobre llenguatge audiovisual!  Això ho vaig aprendre navegant casualment pe...